Łokieć Tenisisty

  Łokieć Tenisisty – co to takiego?

 

Jest to dolegliwość dotycząca przyczepu ścięgien prostowników nadgarstka (najczęściej mięśnia prostownika krótkiego promieniowego nadgarstka) do nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ból najczęściej jest odczuwalny po bocznej stronie łokcia np. podczas chwytania przedmiotów. Łokieć tenisisty jest  jedną z najczęstszych nieurazowych przyczyn dolegliwości bólowych stawu łokciowego.  Zmagają się z nią zazwyczaj informatycy, pracownicy biurowi lub mechanicy.

Przyczyny:

Łokieć tenisisty to potoczne określenie schorzenia, którego źródłem są zmiany degeneracyjne struktury włókien kolagenowych ścięgien, powstające na skutek długotrwałych przeciążeń ręki, podczas wykonywania ruchów nadgarstka oraz mikrourazów w jego obrębie. W kolejnym etapie dochodzi do naderwania ścięgien, zwapnienia przyczepów oraz tworzenia się stanu zapalnego.

 

Objawy:

Choroba ta bywa bardzo uciążliwa w życiu codziennym powodując ból w okolicy łokcia oraz promieniowanie wzdłuż przedramienia do nadgarstka. Ból ujawnia się najczęściej podczas próby ruchów nadgarstka lub jego zaciskaniu. W zaawansowanym stadium dyskomfort pojawia się nawet w spoczynku. Zdarza się również obrzęk w okolicy zewnętrznej krawędzi łokcia oraz poranna sztywność w łokciu. Częstym objawem jest osłabienie siły chwytu np. jakiegoś przedmiotu.

 

Badanie:

W diagnostyce wykorzystuje się w pierwszej kolejności badanie USG. Wykonuję się również tkliwość palpacyjną okolicy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej oraz testy funkcjonalne; test Thomsona, test Milla.

 

Leczenie i rehabilitacja:

Najlepsze efekty lecznicze przynosi zastosowanie kompleksowej terapii manualnej z odpowiednimi ćwiczeniami. Leczenie łokcia tenisisty jest często długotrwałe i wymaga sporego zaangażowania od strony pacjenta. W łagodzeniu dolegliwości bólowych stosuje się farmakoterapie: leki przeciwbólowe oraz fizykoterapie: krioterapia, ultradźwięki, laser. W terapii manualnej stosuje się ćwiczenia rozciągające, rozluźniające i wzmacniające mięsnie zginacze i  prostowniki palców, mobilizacja nadgarstka oraz akupunktura. Inną metodą może być masaż tkanek głębokich oraz masaż poprzeczny okolicy przyczepu mięśnia, a także stabilizacja nadgarstka np. taping.

 

Zapobieganie łokciowi tenisisty:

Ergonomiczna pozycja nadgarstka podczas pracy przy komputerze, przedramiona ułożone na blacie biurka przy którym pracujemy, nadgarstki powinny znajdować się w jednej linii z klawiaturą lub myszką,  swobodne ułożenie rąk bez wywoływania napięcia w nadgarstkach i mięśniach przedramienia, przerwy w wykonywaniu pracy, częsta zmiana pozycji rąk .