Odcinek Lędźwiowy Kręgosłupa

Odcinek Lędźwiowy Kręgosłupa- Ból, Masaż, Autoterapia.

Odcinek Lędźwiowy-Czym jest?

Odcinek lędźwiowy jest fragmentem kręgosłupa, który znajduje się w dole pleców, między odcinkami piersiowym a krzyżowym. Składa się on z pięciu kręgów, które są wygięte i tworzą naturalną krzywiznę kręgosłupa zwaną lordozą lędźwiową.

Bóle

Bóle w odcinku lędźwiowym mogą mieć różne przyczyny. Najczęściej są pochodzenia mechanicznego, neurogennego czy psychogennego.

– Mechaniczne przyczyny bólu spowodowane są najczęściej urazami, obciążeniami na skutek nieprawidłowej postawy związanej np. z siedzącym trybem życia  lub zbyt intensywnymi źle wykonywanymi ćwiczeniami siłowymi. Bóle przeciążeniowe występują również u osób ze znaczną nadwagą.

– Neurogenne przyczyny bólu wynikają zazwyczaj z zwężenia kanału nerwowego, na skutek czego uciskane są nerwy, naczynia oraz rdzeń kręgowy, które znajdują się w kanale nerwowym.

– Pochodzenie psychogenne występuje najczęściej u osób cierpiących na depresję, oraz pacjentów z dużą podatnością na stres wynikającą z wykonywanej pracy czy z szybkim tempem życia. W przypadku tej grupy osób ból zazwyczaj wydaje się silniejszy i bardziej dokuczliwy niż jest w rzeczywistości.

Wielu pacjentów zgłasza się do Nas z bólem w odcinku lędźwiowo-krzyżowym spowodowanym dyskopatią, czyli wypadnięciem dysku, spowodowane najczęściej nagłym przeciążeniem, czy zmianami zwyrodnieniowymi postępującymi wraz z wiekiem. Głównym i najbardziej dokuczliwym objawem jest silny ból występujący podczas wykonywania ruchu, lub zaraz po nim. Charakteryzuje go promieniowanie w kierunku miednicy, a później wzdłuż kończyn dolnych. Aby jak najszybciej ”postawić pacjenta na nogi” zaleca się stosowanie codziennej profilaktyki, fizykoterapię i masaż.

Masaż

Wracając do masażu ma on wiele pozytywnych zalet. Przede wszystkim działając na tkanki miękkie zmniejszamy ich dolegliwości bólowe, poprawiamy przemianę materii – dostarczamy tlen i substancje odżywcze, a pozbywamy się zbędnych metabolitów, oraz zwiększamy mobilność w stawach poprawiając i ruchomość.

Aby utrzymać uzyskany efekt, poprawić kondycję mięśniową, oraz odprężyć się po ciężkim dniu w pracy nie wychodząc z domu wystarczy :

  1. Położyć się w leżeniu tyłem (na plecach) ze stopami rozstawionymi na szerokość barków i płasko ułożonymi na podłodze.
  2. Połóż roller pod plecy w ich środkowej części poniżej łopatek.
  3. Przesuwaj się na wałku , który podczas masażu znajdują się w tym samym miejscu.
  4. Połóż się na plecach na macie z kolcami i leż tak 30 min. Będzie to dobre rozluźnienie dla Twoich mięśni.