Zespół Cieśni Nadgarstka

Zespół Cieśni Nadgarstka

Zespół Cieśni Nadgarstka to zaburzenie powstające w wyniku zaburzenia funkcjonowania nerwu pośrodkowego na skutek m.in. jego ucisku w kanale nadgarstka przez ścięgna przedramienia. Zespół cieśni nadgarstka często pojawia się na skutek chorób stawów lub nawyków związanych z nadużywaniem monotonicznych prac i z ciągłymi czynnościami powodującymi nacisk na miejsce newralgiczne, po pewnym czasie ich wykonywania może pojawić się mrowienie, drętwienie i ból palców oraz nadgarstka.

Objawy

Są najczęściej nieprzyjemne odczucia w okolicy kciuka, palca wskazującego, oraz połowy palca serdecznego. Obejmują one mrowienie, drętwienie, dyskomfort. Czasem trzymanie przedmiotu może przynosić kłopot, chorzy nie mogą zacisnąć dłoni w pięść, nie potrafią pracować na komputerze, mają problemy z pisaniem i wykonywaniem prac domowych. Objawy nasilają się w nocy, w pozycji uniesienia ręki do góry. Nieprzyjemne mrowienie i drętwienie może  budzić  pacjenta ze snu.

Rehabilitacja cieśni nadgarstka

Rehabilitacja dobierana zostaje indywidualnie do pacjenta. Opiera się na terapii manualnej z wykorzystaniem odpowiednio dobranych ćwiczeń, technik, mobilizacji z pomocą terapeuty oraz terapii mających na celu odblokowanie napięć w poszczególnych obszarach przebiegu nerwu. Warto pamiętać ze terapia manualna w leczeniu zespołu cieśni nadgarstka nie powinna skupiać się tylko i wyłącznie na strukturach okolicy nadgarstka, ale dotyczyć przebiegu całego nerwu pośrodkowego. Odpowiednio dobrana terapia i zestaw ćwiczeń oraz regularna rehabilitacja może często wystarczyć w leczeniu. Oprócz rehabilitacji manualnej stosuje się również metody fizykalne, które są dopełnieniem do rehabilitacji: elektroterapia, magnetoterapia ultradźwięki, laser czy krioterapia. Dobrym nieinwazyjnym sposobem ulżenia dolegliwości może również być zastosowanie kinesiotapingu.

Zapobieganie zespołowi cieśni nadgarstka:

  1. Unikanie ruchów doprowadzających do nasilania objawów
  2. Zmiana nawyków dotyczących ruchów dłoni
  3. Przerwy w trakcie wykonywania pracy
  4. Regularne ćwiczenia